vrijdag 14 maart 2014

Homebrew 10 watt dummy load

For years I use a very simple homebrew 50 ohm - 10 watt dummy load.
At a moment, I realized that 20 resistor of 1000 ohm in parallel, form a resistor of 50 ohms.

So I bought twenty 1000 ohm - 1/2 watt resistors and soldered them on a PL 259 connector.
Through the green tube runs a wire, to connect the wires of the resistors to the left, with the
center conductor of the connector.
The twenty resistors can dissipate a power of 10 watts.

The dummy was measured in a workshop of Rohde & Schwarz.
At the moment I can not find the report of the measurement.
I first wrote that the dummy load was 49.9 ohms, but I now remember
that it was 49.8 ohms.
I was surprised the resistors had an accuracy of better then 1%. hi

10 watts - 50 ohm HF dummy load
  

4 opmerkingen:

  1. Hallo Bert, zulke dummyloads heb ik vroeger nog vaak gebouwd. En ze werkten altijd ondanks dat ze wel eens te heet werden vanwege te hoog vermogen. Wel mooi dat die van jou nog netjes 49,9ohm was. Goede kwaliteit weerstanden gebruikt. 73 Hans, PE1BVQ

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Hans, Ik zat er naast met de waarde van 49,9 ohm. Ik heb hem net even gemeten met de digitale ohmmeter. Toen ik de waarde zag, herinnerde ik mij dat de waarde uit het meetrapport 49,8 ohm was en dat is hij nog steeds. hi.
      En toch zijn het gewoon weerstanden van 5 % Ergens, op een beurs gekocht, 73, Bert

      Verwijderen
  2. Hallo Bert, 10 Watt is QRO voor jou hi. Voor wat betreft de nauwkeurigheid: Als je meerdere weerstanden van 1% nauwkeurigheid parallel of in serie schakeld wordt de uiteindelijke nauwkeurigheid hoger. Toch? Probleem bij dit soort dummyloads is eigenlijk 'inductie', maar voor HF werkt het prima. 73/72 Erwin PA7N

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Erwin, heet worden doet hij niet, want ik krijg maximaal 5 watt uit de FT-817. hi.
      De waarde van elk de 20 weerstanden zal 20 x 49,8 = 996 ohm zijn.
      Met 49,8 ohm, is de nauwkeurigheid van de dummy load 4 promille. Mooi hoor.
      Met weerstanden parallel is de onnauwkeurig, gelijk aan de onnauwkeurigheid van de weerstanden.
      Wanneer waarden worden vermenigvuldigd, worden de procentuele fouten opgeteld.
      73, Bert

      Verwijderen