donderdag 9 augustus 2012

Den Bosch

Vorige week zijn we naar Den Bosch geweest. Makkelijk met de trein en de bus. De stad bezichtigen en winkelen. Thuis had ik al besloten, dat ik een Bossche bol zou nemen bij Jan de Groot in de Stationstraat, maar toen we daar aankwamen stond er een rij "van hier tot Tokio", dus zijn we maar door gelopen en hebben we een leuk, gezellig terrasje opgezocht, om daar rustig een Bossche Bol te nemen. Het waren ook bollen van Jan en zij smaakten prima.

Klik op de foto om deze te vergroten
We kwamen langs de Binnendieze. Daar heb ik de linker foto gemaakt. Wat een spectaculaire renovatie. Klik op de foto om deze nauwkeurig te bekijken. De foto daarnaast toont de plattegrond van Den Bosch. De Binnendieze is duidelijk weergegeven. Je kunt er een rondvaart maken. Ik vraag mij af of je daar ook mag kanoën. Op de markt staat het standbeeld van Jeroen Bosch. Geheel rechts.


Klik op de foto's om deze te vergroten.
Achter de huizen van de Hinthamerstraat staat een mooie beeldengroep. Bovenop de paal zit een jongeman met zijn hand aan zijn fluitje. (Eng. Wiener) Er staan een edelman en een  jonkvrouw bij en er zit een nar op de grond.
De beelden zijn zeer fraai uitgevoerd. Dit aan de hand van een schets uit 1500, ter grootte van een postzegel, van Alaert du Hamel. (Rechts)
Toen we aankwamen stond er een gids onverstoorbaar een verhaal te te vertellen. Ik ben eerst even doorgelopen om bij het water te kijken. (niet op de foto).
Toen de gids en de groep weg waren bleek er een codonom* aan het kleine ventje zijn voet te hangen. Ik dacht: dit hoort wellicht niet bij het verhaal, want ik had niet gehoord wat de vrouwelijke gids daar over verteld had, dus maar even snel weggehaald voor de foto. Volgens Wiki blijkt het manneke Dieske te heten. Na het lezen van het verhaal van Dieske op Wiki (even op de Dieske klikken), blijkt dat de twee, "geliefden" zijn. Nu weet ik niet zo zeker meer of ik er goed aan gedaan heb, om dit kleinnood weg te halen, omdat het misschien toch bij het verhaal hoort. Blijft de vraag: Waarom dan dit kleinood niet in brons uitgevoerd?  ;-)

Mijn hart gaat uit naar de nar. Kijk maar naar de wijze tekst in de lepel. (Eng. The time and the jester can take on intellect without inuition.)

Natuurlijk hebben zijn we nog even in de st. Jan geweest. Die staat er ook weer prachtig bij.

Winkelen.
Ik had 's morgens een boekje bij me gestoken, dat perfect in mijn binnenzak past. Antennas van F.R.Connor uitgegeven door Eward Arnold.  Het boekje komt tevoorschijn, als mijn vrouw in een modewinkel verdwijnt en zegt: "ga daar maar even zitten", terwijl ze op een bankje wijst. Over de dag verdeeld heb ik ongeveer een uur kunnen studeren. Ik zat te broeden op formules om WSPR spots te vergelijken als de afstanden en de frequenties niet het zelfde zijn.
Ik ben er uit. Daar lees je in een latere Blog entry over. Het idee van een boekje in de binnenzak heb ik van Bill N2CQR. Thanks Bill.

Al met al een geslaagde dag

*Papa's en mama's, plaats zelf de letters in de juiste volgorde. Er komen ook jeugdige kijkers op opa's Blog ;-)

6 opmerkingen:

  1. Hallo Bert, inderdaad weer een leuke dag. Beschrijf eens hoe jij een bosche bol eet? Want dat is opzicht al een uitdaging. Mooie stad Den Bosch ofwel 's Hertogenbosch zoals wij dat vroeger moesten leren. Zo een codonom past ergens wel in het verhaal in moderne versie denk ik ;-). De link naar "Prent van...." werkt niet, je bent vergeten de link er in te zetten. 73, Bas

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Bas, ik eet de Bossche bol met vork en mes. Insnijden vanaf de noordpool over de meridianen, om de 30 graden, tot aan Antartica. Dan is'tie sneller op dan je lief is. hi
      Ik heb nog even de schets uit 1500 bij gevoegd en de link verbeterd. Des te meer ik Google, des te meer info. 73, Bert

      Verwijderen
  2. Bert,

    Loop je niet met je vrouw mee?

    73, Tjeerd

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Tjeerd, niet altijd. Soms gaat ze een damesmode zaak in en dan blijf ik buiten, behalve af ze iets wil laten zien. De ene keer is ze 10 minuten binnen en een andere keer langer. Ander winkels gaan we samen in. 73, Bert

      Verwijderen
  3. Hallo Bert, een paar weken geleden ook heerlijk een Bossche Bol bij Jan de Groot gegeten. Daar kunnen we niet omheen. Mooie foto's! 73 Paul

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Paul, we hebben een heerlijke dag gehad in Den Bosch. Lekker hè, zo'n Bossche bol.
      Dank je voor het compliment. De 3 linker foto's van de beeldengroep, heeft mijn vrouw gemaakt. ;-) Eerlijk is eerlijk. Ik heb dan weer het plezier van het maken van de compilaties.
      Ik heb nog vakantie en we doen elke iets en dat is meer, dan ik ooit in het Blog kan zetten. hi.73, Bert

      Verwijderen