vrijdag 22 juni 2012

Geen licht

21 juni 2012. Het was vanacht de langste nacht. Ik wist het niet, maar we hadden vanacht ook geen licht.  Gelukkig werden we, op mijn vrije dag, om kwart voor zeven wakker gebeld door een vriendelijke achterbuurvrouw, om te vragen of wij ook geen licht hadden. Niet dus. De klok stond stil op half één. Ik heb me omgedraaid om door te slapen, tot mijn battrijgevoerde, kwartsgestuurde wekker zou aangeven dat het half negen was. Tijd om wakker te worden en naar fitness te gaan. 
Om half negen bleek dat we al weer licht hadden.
We horen bij de drie en een half duizend huishoudens die al weer aangesloten waren. Om één uur, lieten ze op het nieuws  beelden zien, van de twee transformatorhuisjes die door de bliksem getroffen waren. Dat zag er heftig uit. Het hele winkelhart van Nieuwegein en ook het gemeentehuis, zit nog steeds zonder licht. Mijn vrouw zei dat sommige winkels dicht waren en er in andere alleen met gepast geld betaald kon worden.
Er wordt aangeraden  een zaklantaarn bij de hand te houden en kaarsen in te slaan. Ik kom net terug van een wandeling in Amelisweerd en ik hoorde dat er nog steeds 13500 huishoudens zijn, die nog geen licht hebben.  En dat zal nog wel even duren ook. 

Up date: Na 26 uur hadden de laatste huishoudens weer licht.

4 opmerkingen:

  1. Good afternoon Bert, I hope the lights come on soon over your way. Yes it sounds like lots of damage may had been done if two stations were affected by the lighting. We had an outage this way a few years ago and some folks were without power for 30 days!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lastig Bert, ik zag het op het nieuws. Gek genoeg hebben wij gisterennacht alleen maar een beetje regen gehad hier in het noorden. Niet het noodweer zoals bij jullie...73, Bas

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Bas, slecht weer is gelukkig vaak plaatselijk. Maar de schade is aanzienlijk. 73, Bert

      Verwijderen
  3. Hello Mike, When we were called at 6:45, we had no power. But when I stood up at 8.30 everything worked again. Some stores threw away thawed frozen foods in the afternoon. The electricity company is still working.

    BeantwoordenVerwijderen